Blogi

Miksi Lagoon

Lagoonin historia juontaa juurensa yli 25 vuoden päähän. Jeanneau perusti vuonna 1984 Jeanneau Techniques Avancées, JTA, nimellä kulkeneen kehitysyksikön, josta muodostui yksi kilpapurjehduksen merkkipaaluista.

JTA:ssa yhdistyi huipputekninen rakentaminen intohimoiseen kilpailuun, jonka tuloksena syntyi yli 50 kilpaprototyyppiä mm. formula 40, maxi-monirunko, 60´ trimaraaneihin ja America’s Cup sekä moniin muihin luokkiin.

Veneiden rakentaminen äärimmäisiin kilpailuolosuhteisiin tuotti nopeassa tahdissa valtavan määrän tietotaitoa, osaamista ja menestystä. Pelkkä kilpaveneiden kehittäminen ja rakentaminen ei kuitenkaan tarjonnut riittävää kaupallista pohjaa yksikön tulevaisuudelle. Niinpä JTA ryhtyi erään asiakkaansa toiveesta valmistamaan cruising-katamaraaneja kilpaveneidensä tekniikkaa hyödyntäen. Ensimmäinen JTA:n Lagoon cruising-katamaraani, Lagoon 55, rakennettiin 1987 ja paljastettiin yleisölle huhtikuussa 1988.

JTA:n menestys kilpapurjehduksessa jatkui edelleen vahvana 1990-luvun alkupuolella: JTA:n trimaraanit ottivat mm. kolmoisvoiton Route du Rhum -kilpailussa.  Vuonna 1990 JTA avasi uuden veistämön Nantesiin, jossa valmistettiin Lagoon 57- ja 47-malleja kilpaveneiden rinnalla.

Vuonna 1995 Jeanneausta ja JTA:sta tuli osa Beneteau-ryhmää ja samalla syntyi läheinen suhde JTA-Lagoonin ja CNB:n, Construction Navale Bordeaux, välille. JTA luopui kilpaveneiden valmistamistuksesta, mutta ryhtyi entistä tehokkaammin hyödyntämään keräämäänsä venerakennuksen tietotaitoa cruising-veneiden rakentamisessa. JTA:n teknologinen osaaminen oltiin huomattu myös Hollywoodissa: Universal Picturesin toimeksiannosta JTA rakensi kaksi 60 jalan trimaraania Waterworldin kuvauksia varten ja Kevin Costnerista tuli yksi harvoista ihmisistä, jotka ovat purjehtineet yli 30 solmun nopeudella.

Lagoon on 2000 -luvulla panostanut voimakkaasti tuotekehitykseen, mistä osoituksena ovat ensimmäisenä markkinoille tuotuina ominaisuuksina mm. isot kylki-ikkunat, sähkömoottori, taaksepäin sijoitettu masto jne.

Lagoon 440 oli kokoluokassan ensimmäinen flybridgellä varustettu katamaraani ja välitön myyntimenestys (mallia on toimitettu kaikkiaan yli 400 kappaletta). Lagoon 420 Hybrid oli maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen sähkömoottoreilla kulkeva katamaraani.

Maailman myydyimmät katamaraanmallit omassa luokassaan ovat kaikki Lagoonin mallistosta: Lagoon 380, Lagoon 440 ja Lagoon 410 kautta aikojen eniten myytyjä katamaraaneja. Vuonna 2016 julkaistua 42 mallia myytiin vuodessa n. 180 kpl, mikä on uusi myyntiennätys. Lagoon on ylivoimainen markkinajohtaja n. 37 % markkinaosuudellaan. Nykyään Lagoon toimittaa vuodessa yli 300 huippuluokan cruising katamaraania vaativille asiakkaille ympäri maailman.

Kaikki Lagoonin mallit on suunnitellut alalla erittäin arvostettu VPLP suunnittelutoimisto  (Van Peteghem Lauriot Prévost). Sisustuksen suunnittelusta vastaa italialainen Nauta Design. Suunnittelussa yhteisinä piirteinä on mm. 360 asteen panoraamanäkymä salongista ja valoisat kajuutat suurten ikkunoiden ansiosta.