Tarinat Blogi

Messu- ja koepurjehdusmatka Cannesiin

Diamante-banner

Matkasimme kaimani kanssa Cannesiin vuoden 2009 uivaan venenäyttelyyn (the Cannes International Boat and Yacht Show) 14.9. Kyseessä oli messujen viimeinen päivä. Tarkoitus oli tutustua pikaisesti messujen antiin iltapäivän ajan ennen seuraavien päivien koepurjehduksia. Matkalla tietysti oli taas pientä viivettä koneenvaihdon yhteydessä, joten messuiluun jäi lopulta aikaan noin 3 h. Tavoite oli luonnollisesti katsastaa lähinnä kattitarjonta, joten tuo aika riitti kuitenkin jonkinlaiseen yleiskatsaukseen.

Cannes 2009
Lagoon -laivastoa messuilla

Messuilla oli yllättävän monta eri valmistajaa, joilla on 60′ kokoluokassa oma versio luksuskatista. Näitä oli kaikkiaan 8 eri valmistajalta. Suuret veneet ymmärtää paremmin messujen kokonaisuuden kautta. Esillä oli tänä vuonna yhteensä laitureissa kiinni 540 venettä, joista 187 oli yli 20 metrisiä, pääasiassa moottorijahteja. Maissa oli luonnollisesti lisäksi suuri joukko pienempiä veneitä. Cannes on siis todella isojen veneiden näyttely. Näyttelyalaa on myös maissa 95000 m2 verran eli veneilijä löytää täältä varmasti tarvitsemansa. Vierailijoita messuilla kävi 6 päivän aikana 57.000 (Suomen venemessuilla käy siis enemmän messuvieraita) ! Tämä oli 14 % vähemmän kuin vuonna 2008. Mukana oli minulle uusia tuttavuuksia, kuten esim. Diamante 555, joka on 55 jalkainen huippudesignattu alumiininen katti. On helppoa ymmärtää, mistä firman nimi on tullut, kun katsoo katin muotoja.

Diamante 555
Diamante 555
Diamante saloon
Diamante 555 salonki
navigate_before
navigate_next

Messujen perusilmeenä veneiden sistuksessa oli selkeä linjaus, että veneessä asutaan nykyisin lähes samaan tyyliin kuin kotona. Varustelu on siis korkeatasoista ja varusteiden design on tärkeää.

Katamaraanimarkkinoilla on paljon valmistajia, jotka tuottavat vuosittain vain muutamia veneitä. Näiden valmistajien osalta suunnittelu on siis lähes yksilöllistä, mutta varustelu mm. elektoniikan osalta näytti, ehkä lama-ajasta johtuen, olevan jonkin verran suurempia valmistajia jäljessä.

Cannesissa, kun La Rochellen venenäyttelyssäkin, on ehkä parhaat mahdollisuudet tutustua katamaraanitarjontaan. Cannesin venenäyttely järjestetään ensi vuonna 8.-13.9.2010. Vinkkinä vielä hyvä ja edullinen hotelli läheltä messuja: La Villa Tosca ***. Illallista kannattaa käydä maistelemassa esim. Le Pastis ravintolassa, jossa tarjoilijat osaavat auttavasti englantia ja palvelu on sujuvaa.

Koepurjehtimaan

Olimme varanneet 2 päivää Lagoon -koepurjehduksille. Maanantaina oli ollut vielä upea keli, mutta tiistain ja keskiviikon ennuste oli ukkosmyrskyä. Niinpä tiistaiaamuna jouduimmekin odottelemaan hotellilla sään talttumista. Tavoitteena oli koepurjehtia kaikki Lagoonin uutuudet eli Lagoon 400, Lagoon 421 ja Lagoon 620. Tiistaina iltapäivällä aloitimme urakan Lagoon 421:llä. Veneessä oli isopurjeena uusi square top sail. Purje on vastaavan tyyppinen kuin kilpaveneissä on jo käytetty muutamia vuosia. Havaitsimme, että sataman suulla kevyessä tuulessa tämä purje antoi lisää pinta-alaa, mutta ulkona runsaan 15 m/s tuulessa ylinlatta antoi tavallaa hieman periksi ja päästi painetta mastonhuipussa. Purje toimi siis varsin hyvin ja oli yhtä vaivaton käyttää kuin normaali isopurje. Koepurjehduksemme tehtiin varsin kovassa tuulessa, mutta silti oli helppoa havaita, että Lagoon 421:n uusi pohjamuotoilu oli parantanut veneen ominaisuuksia.

Lagoon 421
Lagoon 421 bimini on nyt samassa linjassa salongin katon kanssa. Ohjauspisteessä on erillinen kankainen katos.

Ohitsemme meni toinen koepurjehdusporukka Lagoon 620:llä. Näytti siltä, ettei tuo 15 m/s tuuli tuntunut katin menoa haittaavan. Kuvassa tuulta on vielä saaren suojassa vähemmän, mutta ohitsemme tuo isompi katti vaan porhalsi hyvää vauhtia. Kuvassa näkyy hyvin uusi isopurjeen muoto.

Lagoon 620
Lagoon 620 vauhdissa

Iltapäivän ohjelmaan ei saatu enää toista koepurjehdusta, joten päätimme poiketa katsomaan Lagoon 620:n, jonka “istumalaatikko”oli myrskyn ajaksi suojattu. Sisällä oli lämmitin päällä ja jääkaappi täynnä olutta, joten tutustuminen tähän luksuskattiin sujui mukavasti säästä huolimatta.

Lagoon 620:n sisätilat ovat todella upeat.

Lagoon 620
Lagoon 620 salonki. Kuvaaja: Nicolas Claris

Cannesin messujen jälkeen Lagoon on julkaisut uuden layoutin, jossa keittiö tuodaan salonkiin ja näin saadaan yksi iso kajuutta lisään veneen vasempaan runkoon.

Keskiviikkona meillä oli edelleen sama ukkosmyrsky päällä. Saimme tietää, että päivän koepurjehdus tehtäisiin Lagoon 400:lla. Lagoon 620:ä ei haluttu viedä myrskyssä ollenkaan ulos, koska vene oli jo myyty asiakkaalle. Lagoon 400 edustaa Lagoonin uusinta design -sukupolvea. Etukäteen oli tiedossa, että suunnittelussa oli nyt painotettu enemmän urheilullisuutta vastakohtana Lagoon 421:lle, jonka suunnittelun lähtökohtana on asumismukavuus. Urheilullisuus tuli nopeasti esiin. Lähtiessämme satamasta nostettiin iso ylös siten, että jätimme siihen 1. reivin. 7,5 m/s tuulessa alus purjehti mukavasti 7 s nopeudella. Kun pääsimme Cannessin edustalla olevan Ile Saint Marguerite saaren suojasta, nousi tuuli 13-15 m/s, jolloin tiukalla kryssillä nopeutemme nouisi 8-9 s tienoille. Slöörillä päästelimmekin sitten jo 10 s nopeudella. Käsittelyssä nousivat esille hyvät purjehdusominaisuudet. Kryssillä aluksen keula laskeutui aallolta alas todella pehmesti, eikä siinä tuntunut minkäänlaista nyökkimis (pitching) efektiä. Tässä mielessä Lagoon 400 käyttäytyi mielestäni parhaiten verrattuna mihin tahansa purjehtimaani matkakattiin. Toinen merkittävästi parantunut ominaisuus oli ohjauksen herkkyys. Vaikka purjehdimme matkakatilla, tuntui kuin olisi ohjannut kölivenettä. Ohjaus oli siis todellakin niin herkkä ja tunnokas.

Lagoon 400 korvaa jo muutama vuosi sitten tuotannosta poistuneen Lagoon 410:n. Sen sisätilat ja olemuskin ovat hyvin lähellä edeltäjäänsä, mutta suunnittelu on mennyt monta pykälää eteenpäin. Sisätilat ovat erittäin käytännölliset ja toimivat.

Lagoon 400
Kuvaaja: Nicolas Claris
Lagoon 400 interior
Kuvaaja: Nicolas Claris
navigate_before
navigate_next

Istumalaatikon suunnittelussa on uusia ajatuksia. Takaosa on muotoiltu ilman kiinteää rakennetta siten, että vesi tuntuu olevan lähempänä. Tunne on aluksi hieman jännittävä, mutta kaidevaijerit suojaavat purjehtijaa. Takana on myös divaani -tyyppinen lisäpenkki, joka lisää mukavuutta.

Kahden päivän saldona oli siis 2 koepurjehdusta myrskyisissä olosuhteissa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun purjehdusvarusteet olisi pitänyt kaivaa esiin Välimeren olosuhteissa. Mutta eihän niitä sadekoja tietenkään mukana ollut. Märkänäkin olimme silti kovin tyytyväisiä näihin purjehduksiin. Lagoon 620:n koepurjehdus jäi odottelemaan seuraavaa kertaa.

Timo Salminen

Tarina julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2009.

Lisätietoja jutussa mainituista kohteista:

www.salonnautiquecannes.com

www.villa-tosca.com

www.diamanteyachts.com

www.lagoon.fi